Zaloguj

„Szkoła Orląt”

Smiglowce Guimbal Cabri G2, jeden z trzech typow statkow powietrznych zakupionych w ostatnich latach przez WSOSP.

Smiglowce Guimbal Cabri G2, jeden z trzech typow statkow powietrznych zakupionych w ostatnich latach przez WSOSP.

W ostatnich tygodniach pojawiło się wiele informacji o nowych samolotach dla 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Modernizacja 12 Orlików do standardu TC-II Advanced i doprowadzenie do niego 16 wcześniej zmodernizowanych maszyn TC-II, rychły odbiór systemu szkoleniowego opartego na samolotach M-346 Master/Bielik i możliwe zamówienie kolejnych egzemplarzy (w grę wchodzą cztery, a być może nawet osiem samolotów), mają nie tylko umożliwić szkolenie pilotów na najwyższym poziomie, ale także utworzenie w Dęblinie wysokiej klasy międzynarodowego ośrodka szkolenia lotniczego. W parze z inwestycjami w nowe samoloty postępuje rozwój infrastruktury i parku sprzętu latającego Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, której zadaniem jest przygotowanie adeptów lotnictwa do rozpoczęcia przez nich szkolenia na Orlikach i Bielikach.

Obecnie Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych kształci niemal 2000 studentów (średnio ok. 1800), z czego w roku akademickim 2017/2018 1200 uczy się na Wydziale Lotnictwa, a 800 na Wydziale Bezpieczeństwa Narodowego i Logistyki. Spośród tych pierwszych, 404 to podchorążowie kształcący się na kierunkach Nawigacja oraz Lotnictwo i Kosmonautyka. Przez ostatnie dwa lata nabór studentów w mundurach wzrastał. O ile w 2015 r. przyjęto ich 60, to w 2016 już 90, a w ubiegłym roku aż 122. W najbliższym czasie tendencja ta powinna się albo utrzymać, albo pozostać na poziomie mniej więcej odpowiadającym 2017 r., czyli 110–120 adeptów lotnictwa przyjętych na studia wojskowe.
Przyszli piloci wojskowi szkolą się w Akademickim Ośrodku Szkolenia Lotniczego (AOSL) w specjalnościach:

  • pilota samolotu odrzutowego – do uzyskania licencji pilota turystycznego PPL(A) wraz z uprawnieniem do lotów według wskazań przyrządów IR(A);
  • pilota śmigłowca – do uzyskania licencji pilota śmigłowcowego PPL(H);
  • pilota samolotu transportowego – do uzyskania licencji pilota zawodowego CPL(A) wraz z uprawnieniem do lotów według wskazań przyrządów IR(A) oraz lotów na samolotach wielosilnikowych (ME).

Ośrodek prowadzi również szkolenie studentów cywilnych WSOSP do uzyskania licencji zawodowej na śmigłowcach CPL (H) i samolotach wraz z uprawnieniem IR(A)/ME.

Baza symulatorowa

Oprócz nauki teorii, pilotów wojskowych przygotowuje się też wstępnie do lotów na statkach powietrznych, z którymi zetkną się we WSOSP i w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego. Zanim zasiądą za ich sterami, przechodzą szkolenie na symulatorach. Pierwszym symulatorem, z jakim styka się student jest Selekcjoner – system wymiennych kabin wykorzystujących to samo środowisko oprogramowania wraz z system zobrazowania opartym na trzech projektorach wizyjnych. Obejmuje on moduły umożliwiające podgrywanie myśliwca F-16 Jastrząb i śmigłowca W-3PL Głuszec. Są one przeznaczone do wstępnej oceny predyspozycji kandydatów do WSOSP na kierunek pilotaż statków powietrznych, ale tak-
że do treningu członków personelu latającego w wykonywaniu lotów wg wskazań przyrządów (IFR). Urządzenie ma też moduły umożliwiające symulację samolotów PZL-130 Orlik TC-II i TS-11 Iskra, które na razie są wykorzystywane do podstawowego i zaawansowanego szkolenia lotniczego.
Szkolenie odbywa się także na symulatorach do nauki nawigacji w locie z trenażerem procedur (Flight Navigation and Procedures Trainer) poziomu drugiego według klasyfikacji EASA (FNPT-II). Są to:

  • symulator ELITE-S 612 samolotu Cessna-172 RG do szkolenia lotniczego wg przepisów VFR/IFR, wyposażony w: podwójny zestaw pomocy R/NAV, transponder, automatycznego pilota i urządzenie symulujące działanie GPS. Jego baza danych umożliwia planowanie lotów w dowolnym miejscu na świecie, a oprogramowanie trening szczególnych przypadków w locie;
  • symulator samolotu Diamond DA40/DA42 do szkolenia VFR/IFR, wykorzystuje się go do szkolenia do licencji turystycznej PPL(A), zawodowej CPL(A) oraz przy szkoleniu do uprawnień IR(A)/IR(A)ME;
  • symulator śmigłowca z wymiennymi kabinami śmigłowców SW-4 Puszczyk i Schweizer S-300 z unikatowym w skali europejskiej systemem wizualizacji 3D, układem automatycznej kalibracji i pozycjonowania grupy ośmiu projektorów z ekranem sferycznym. Umożliwia on naukę: uruchomienia zespołu napędowego, posługiwania się wyposażeniem pokładowym, lotów po kręgu, lotów do strefy pilotażu, lotów trasowych, lotów wg przepisów IFR, a także postępowania w sytuacjach awaryjnych w locie;
  • symulator samolotów z wymiennymi kabinami samolotów: M28 Bryza, Piper Seneca V i Cessna-172 RG. Jego przeznaczenie to: nauka pilotażu i nawigacji wg przepisów VFR/IFR, użytkowania wyposażenia pokładowego, zespołu napędowego i systemów awionicznych, a także szkolenie w postępowaniu w szczególnych przypadkach w locie oraz współpracy załogi wieloosobowej.

Oprócz tego uczelnia dysponuje Kompleksowym Symulatorem Lotu (KSL) samolotu TS-11 Iskra, który w najbliższym czasie zapewne trafi do muzeum lub na uczelnianą ekspozycję, w związku z niedalekim wycofaniem maszyn tego typu z procesu szkolenia i eksploatacji. Co ciekawe, WSOSP nie planuje zastąpienia go symulatorem samolotu M-346 Master/Bielik – naziemne elementy systemu szkoleniowego Master, w tym kompleksowy symulator lotu (FMS – Full Mission Simulator) mają znaleźć się w sąsiadującej z WSOSP 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego. Nie można jednak wykluczyć, że z czasem pojawi się moduł M-346 do jednego z trenażerów klasy FNPT-II.
„Szkoła Orląt” dysponuje także urządzeniem BITD (Basic Instrument Training Device) do: nauki posługiwania się wyposażeniem radionawigacyjnym, interpretacji wskazań przyrządów pokładowych, jak również nauki wykorzystania środków R/NAV (ILS, VOR DME). Bazę symulatorową dopełnia symulator dezorientacji przestrzennej z trzema wymiennymi kabinami (F-16, W-3PL, M-28) i ruchomą platformą. Po wejściu do niego pilot realizuje wirtualny lot bez możliwości wzrokowej obserwacji terenu. Musi polegać wyłącznie na wskazaniach przyrządów i opierać się złudnym wrażeniom, jakie otrzymuje z błędnika na skutek ruchów platformy.
Do bazy symulatorowej doliczyć należy urządzenia Zespołu Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego, dysponującego m.in. symulatorami katapultowania z samolotów TS-11, Orlik TC-II i symulatorem opadania na spadochronie ratowniczym (wykorzystującym okulary VR).

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc