Zaloguj

HH-101A Caesar w Polsce

Śmigłowiec CSAR – SOF Leonardo HH-101A Caesar

Śmigłowiec CSAR – SOF Leonardo HH-101A Caesar podczas pokazu na warszawskim lotnisku Babice.

Na początku marca, podczas cyklu pokazów w Świdniku i Warszawie, firma Leonardo Helicopters zaprezentowała w Polsce śmigłowiec bojowego poszukiwania i ratownictwa oraz wsparcia sił specjalnych HH-101A Caesar, należący do włoskich Aeronautica Militare. Była to pierwsza oficjalna prezentacja śmigłowca rodziny AW101 w Polsce, choć od dostaw pierwszych seryjnych maszyn tego typu (Merlin HAS.1) minie w maju bieżącego roku 20 lat.

Formalne rozpoczęcie 20 lutego br. przez Ministerstwo Obrony Narodowej postępowań przetargowych, mających wyłonić dostawców ośmiu śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa oraz wsparcia sił specjalnych (CSAR – SOF) dla 7. Eskadry Działań Specjalnych i ośmiu zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), dodatkowo wyposażonych w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych CSAR, wpłynęło na intensyfikację działań ich potencjalnych uczestników, w tym także promocyjnych. Wyrazem tego był przylot do Polski 1 marca śmigłowca Leonardo Helicopters HH-101A Caesar, a więc jednej z najnowszych wersji wiropłatów rodziny AW101. Maszyny takie używane są przez włoskie lotnictwo od roku i wykorzystywane właśnie w charakterze maszyn CSAR – SOF. O ile morskie wersje AW101 są dobrze znane specjalistom, a także entuzjastom lotnictwa, to wielozadaniowy śmigłowiec wsparcia wojsk specjalnych i ratownictwa bojowego nadal stanowi „gorącą nowość”. Ponieważ w poprzednim, zamkniętym jesienią ubiegłego roku, przetargu śmigłowiec ten nie był Polsce proponowany, logiczne jest skoncentrowanie działań promocyjnych właśnie na nim. W przypadku zwycięstwa AW101, koncern Leonardo jest gotów w ciągu roku od chwili podpisania umowy zorganizować w WSK PZL-Świdnik S.A. linię montażu końcowego śmigłowców tego typu dla Polski (byłoby to opłacalne już przy zamówieniu ośmiu sztuk), a być może także dla innych odbiorców tych maszyn. Już dziś w Świdniku powstają elementy kadłubów AW101, które dostarczane są do zakładów koncernu w Yeovil w Wielkiej Brytanii, gdzie znajduje się obecnie jedyna linia montażu maszyn tej rodziny. W przypadku uruchomienia produkcji AW101 także w Świdniku, liczba pracowników zakładów, którzy zaangażowani byliby w ten program, wzrosłaby z kilkudziesięciu obecnie do kilkuset.
W ramach pokazów w Polsce śmigłowiec HH-101A został 2 marca zaprezentowany na zakładowym lotnisku WSK PZL-Świdnik, zaś 3 marca na lotnisku Babice na warszawskim Bemowie.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc