Szkolenie teoretyczne pilotów bułgarskiego lotnictwa wojskowego odbywa się na Wydziale Lotniczym Narodowego Uniwersytetu Wojskowego, natomiast praktyczne szkolenie w powietrzu prowadzi 12. Lotnicza Baza Szkolna. Zarówno Narodowy Uniwersytet Wojskowy, jak i lotnisko na którym znajduje się 12. Lotnicza Baza Szkolna, znajdują się w miejscowości Dolna Mitropolija.
Decyzję co do tego który ze studentów będzie szkolony na samolotach, a który na śmigłowcach podejmują wspólnie Dowództwo Sił Powietrznych i Wydział Lotniczy Narodowego Uniwersytetu Wojskowego. Studenci wybrani do szkolenia na samolotach są kierowani do lotniczej eskadry szkolnej i certyfikacji znajdującej się na lotnisku w Dolna Mitropolija, gdzie szkolą się na samolotach Pilatus PC-9M, natomiast ci którzy zostali wybrani do szkolenia na śmigłowcach są kierowani na lotnisko Płodiw-Krumowo, gdzie stacjonuje samodzielny lotniczy klucz szkolny wyposażony w śmigłowce Bell 206B-3 JetRanger III.
Turbośmigłowe samoloty szkolne Pilatus PC-9M, są wykorzystywane do podstawowego i zaawansowanego szkolenia lotniczego. Obecnie szkolenie przechodzi około dziesięciu studentów rocznie. W ciągu dwóch lat na samolotach PC-9M uzyskują oni nalot w granicach 200 godzin. Następnie studenci przechodzą szkolenie taktyczno-bojowe na odrzutowych samolotach szkolnych Aero Vodochody L-39ZA Albatros.
Początkowo Bułgaria zamierzała zakupić 12 turbośmigłowych samolotów szkolnych PC-9M, ale ostatecznie liczbę zakupionych samolotów tego typu zmniejszono do sześciu. Kontrakt na zakup sześciu maszyn tego typu oraz na dostawę pojedynczego wielozadaniowego samolotu transportowego Pilatus PC-12M, przeznaczonego do przewozu ważnych osobistości, został podpisany 5 grudnia 2003 r. (wartość kontraktu 32 mln euro). Samoloty PC-9M, wyposażone w wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne, zostały dostarczone w listopadzie i grudniu 2004 r.
Odrzutowe samoloty szkolne Aero Vodochody L-39ZA Albatros stanowią wyposażenie lotniczej eskadry szkolnej. Spośród zakupionych 36 maszyn tego typu (w tym 18 w 1986 r. i 18 w 1991 r.) dziś tylko dwanaście nadal pozostaje na stanie Sił Powietrznych Bułgarii. Pozostałe zostały odsprzedane innym państwom bądź nawet użytkownikom prywatnym. W 2004 r. pięć samolotów L-39ZA Albatros zostało zmodernizowanych przez izraelską firmę Radom oraz bułgarską Bulgarian Avionics Services (BAS) z Sofii. Prace przeprowadzono w warsztatach lotniczych bazy Bezmer. W ramach modernizacji zamontowano odbiorniki VOR (VHF Omnidirectional Range), ILS (Instrument Landing System), DME (Distance Measuring Equipment), GPS (Global Positioning System) oraz TACAN (Tactical Aid to Navigation).