Zaloguj

Defilada „Wierni Polsce”

Największe ugrupowanie samolotów bojowych na katowickim niebie. Tworzące je sześć myśliwców F-16 Jastrząb pochodziło z 32. BLT w Łasku.

Największe ugrupowanie samolotów bojowych na katowickim niebie. Tworzące je sześć myśliwców F-16 Jastrząb pochodziło z 32. BLT w Łasku.

Defilada „Wierni Polsce” była kulminacyjnym punktem tegorocznych obchodów Święta Wojska Polskiego. Po raz pierwszy w Katowicach defilowało ponad 2,5 tys. żołnierzy – reprezentanci wszystkich Rodzajów Sił Zbrojnych RP i przedstawiciele sił sojuszniczych z NATO, stacjonujących w Polsce. Odbył się pokaz statków powietrznych, a także historycznego i współczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. W uroczystości wzięli udział: Prezydent RP, Andrzej Duda, Prezes Rady Ministrów RP, Mateusz Morawiecki, minister Obrony Narodowej, Mariusz Błaszczak, przedstawiciele najwyższych władz państwowych oraz kadry kierowniczej Sił Zbrojnych RP.

Nie była to pierwsza parada polskiego lotnictwa wojskowego w Katowicach. Pierwsza miała miejsce 22 lipca 1953 r. z okazji Narodowego Święta Odrodzenia Polski oraz 10-lecia Sił Zbrojnych PRL. Trasa przelotu wojskowych statków powietrznych przebiegała nad obecną ulicą Warszawską w ścisłym centrum miasta. Główne zgrupowanie samolotów biorących udział w defiladzie miało miejsce na lotnisku w Mierzęcicach w miejscu stacjonowania 39. pułku lotnictwa myśliwskiego (plm). Wtedy było to wyłącznie lotnisko wojskowe (ruch pasażerski zainaugurowano 6 października 1966 r. z portu lotniczego wybudowanego w Pyrzowicach), co znacznie ułatwiało zorganizowanie zgrupowania.
Tego dnia paradę powietrzną otworzył dowódca 35. pułku lotnictwa bombowego (plb) z Bydgoszczy mjr pil. Kazimierz Wierzbicki na bombowcu Tu-2S, który był liderem ugrupowania. Kolejnymi maszynami na śląskim niebie były odrzutowe samoloty bombowe Ił-28 z 7. i 33. plb, dla których była to pierwsza publiczna prezentacja.
W ślad za bombowcami swoją prezentację miały odrzutowe samoloty myśliwskie Jak-23 w kolumnie trójek. Pierwszą prowadził mjr pil. Z. Ulanowski, a kolejne: kpt. pil. B. Kuczyński, kpt. pil. C. Dużyński, por. pil. P. Rojek i por. pil. J. Majorowski. Na śląskim niebie pojawiły się także najnowsze myśliwce ze skrzydłami skośnymi MiG-15, które w pięciu trójkach prowadził dowódca 13. plm z Łęczycy mjr pil. Stanisław Wiącek. Nad Katowicami, które w latach 1953-1956 nosiły nazwę Stalinogród, zademonstrowano także inne wojskowe statki powietrzne, w tym samoloty szturmowe Ił-10 i szkolne Jak-18. Przeloty były wykonywane w przedziale wysokości 300 do 600 m z prędkościami 450 do 700 km/h, robiąc na publiczności duże wrażenie...
Na początku bieżącego roku jeszcze nikt nie mówił, że tegoroczne centralne uroczystości z okazji Święta Wojska Polskiego mogą zostać zorganizowane w stolicy Górnego Śląska. Pierwsza zapowiedź tego wydarzenia przez Mariusza Błaszczaka, ministra Obrony Narodowej, miała miejsce 15 maja 2019 r. w trakcie konferencji prasowej zorganizowanej w Wojewódzkim Sztabie Wojskowym w Katowicach, który stwierdził, że chce w ten sposób uczcić 100. rocznicę wybuchu I Powstania Śląskiego. Dwa miesiące później decyzję tę ogłoszono oficjalnie.
Bezpośrednie przygotowania do defilady „Wierni Polsce” rozpoczęto 6 sierpnia 2019 r. Poszczególne samoloty i śmigłowce biorące udział w przedsięwzięciu zostały przebazowane na kilka lotnisk w centralnej Polsce. I tak samoloty TS-11 z zespołu akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry” oraz PZL-130 z zespołu „Orlik” zostały przemieszczone do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego (BLT) na lotnisko w Łasku. W 33. Bazie Lotnictwa Transportowego (BLTr) w Powidzu wylądowały cztery samoloty C-295M oraz cztery M-28PT-II Bryza z 8. BLTr w Krakowie. Kolejny klucz maszyn Bryza, po zabezpieczeniu przebazowania samolotów z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego (BLSz) w Dęblinie na miejsce zgrupowania zespołów akrobacyjnych w Łasku również dołączył do powidzkiej grupy transportowej. Tam także 8 sierpnia wylądowały cztery samoloty myśliwsko-bombowe Su-22 z 21. BLT w Świdwinie. Ostatnie przemieszczenie statków powietrznych odbyło się z 42. BLSz w Radomiu do 31. BLT w Poznaniu-Krzesinach. Na poznańskie lotnisko piloci przyprowadzili samoloty szkolne M-346 Bielik. Pozostałe statki powietrzne biorące udział w defiladzie operowały z baz macierzystych – Boenig-737 i Gulfstream G550 z . Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie, a towarzysząca im asysta w postaci wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16 Jastrząb z 31. BLT w Poznaniu-Krzesinach. Pozostałe występujące na katowickim niebie F-16 Jastrząb pochodziły z 32. BLT w Łasku.
Biorące udział w defiladzie śmigłowce przygotowania do przelotu rozpoczęły w jednostkach macierzystych. Wyjątkiem były śmigłowce Lotnictwa Marynarki Wojennej (Mi-14PŁ i W-3WARM), które przemieszczono na lotnisko 56. Bazy Lotniczej (BL) w Inowrocławiu (1. Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych). Pozostali piloci operowali z lotnisk Łęczyca oraz Glinik koło Tomaszowa Mazowieckiego – miejsc stałego bazowania dywizjonów lotniczych 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc